Je zajímavé, že konstruktéři se sami mezi sebou dokážou začlenit do těchto skupin a toto plně respektují. Může se stát, a stává se často, že se některý pracovník vypracuje po delším čase do jiné, výše hodnocené skupiny, např. z obslužného pracovníka na dotahovače nápadů. Málokdy se stává, že se z takového pracovníka stane systémový pracovník nebo chrlič nápadů. Konstruktérem člověk je, nebo není. Tento druh práce se nedá naučit – pouze zdokonalit. Pokud je konstruktér schopen konstruovat, může mít předpoklady pro tento tvůrčí proces, ale to ještě neznamená, že konstrukční činnost vykonává správně.
Pro konstruování musí být navíc ještě určité nadání a schopnosti, projevující se následujícími atributy:
• prostorová představivost;
• kreslení od ruky;
• matematické, fyzikální a technické vzdělání;
• nalézání souvislostí mezi skutečnostmi;
• systematičnost;
• vytváření kombinací možných řešení;
• koncentrace a přemýšlení;
• vytrvalost;
• pečlivost;
• psychická odolnost proti stresům;
• potřeba samovzdělávání;
• komunikační dovednosti.
Výchova konstruktéra v podniku trvá nejméně dva roky za předpokladu jistého minima technického nadání a vloh být tvůrčím pracovníkem. Jak je to se zaměřením konstruktéra pro který druh práce je vhodný? Univerzálních konstruktérů, tj. takových, kteří jsou schopni konstruovat různé stavební skupiny produktu, je málo. Odhaduji, že jich je 10 % z celkového počtu pracovníků. Převzato z MM průmyslové spektrum.
Na obr.6 jsou zobrazeny nosníky tvořené skořepinovými elementy. Každý nosník je tvořen 4 uzlovými skořepinovými elementy...
Číst víceNa obr.10 jsou zobrazeny nosníky tvořeny tělesovými elementy. Každý nosník je tvořen 8 uzlovými tělesovými elementy...
Číst víceSchopnost předpovídat chování strojů a zařízení má obecně má velký význam v každé fázi inženýrského procesu...
Číst více